Eipä tätä uskoisi erkkikään!

Lammilta Hämeenlinnan kautta maailmalle!

Lammi-Hämeenlinna välillä 10-tieltä on kauan moitittu ja aivan aiheesta. Liikenne on lisääntynyt niin henkilö-auto kuin rekka-autotkin. Kulkeehan tätä kautta valtavasti täältä ”itiksestä” töissä siellä ruutukaavalla ja varsinkin sen ulkopuoleella käyvien on pakko käyttää omaa autoa. Joukkoliikenne on surkea ja palvelee vain koululaisia jotenkuten. Rekkaliikenteelle se on suorin ja suosituin reitti Tampereen eteläpuolelta Turkuun.

Tielle on olemassa suunnitelma ohituskaistoiksi, rahat vaan toteutuksesta puuttuu. Se ei näytä paikallisia kansanedustajia lainkaan häiritsevän. Eihän heistä kukaan käytä tätä reittiä kuin kerran pari neljässä vuodessa ja silloinkin tarkoitushakuisesti.

Apukaupungin johtajamme on valpastunut tänä syksynä tien suhteen. Hän esitti (Hä-Sa) jotta tien luokitusta voitaisiin alentaa, sitä kaventaa ja nopeusrajoituksia laskea. Syyksi hän ilmoitti jotta näin hän saa liittymät tulevalle ”euroopan suurimme rautakauppakeskittymälle” radan ja Harvialantie väliin. Lukitusalennus johtaisi vielä heikompaan kunnossapitoon varsinkin talvella.

Onhan apujohtajamme ”kunnostautunut liittymien laatija” jo Ritaluoman kanssa suunnitellessaan motarin liittymää Kirstulan pellolle ja rautatieseisaketta samalle suunnalle SCC:n käyttöön. Kyllä miehellä kokemusta on.

Sen jälkeen on tullut apujohtajan ”automaatista” kaikenlaisia ehlotuksia joilla vain ja ainoastaan vaikeutetaan jo ennestään hankalaa liikenne-väylää.

Kauan olen kummastellut miksi nopeusrajoitus 60 km/h jatkettiin Velssin mäkeen saakka samalla kun ko väli korjattiin ja paikallisliikenne sai oman tiensä ja kevytliikenne samoin. Maalaisjärjellä luulisi tämän välin olevan koko Lammi-HML välin turvallisin. Koko muu ”turvaton” alue on sitten rajoitettu 80 km/h. Ennen sentään paraimmilla paikoilla oli kesäisin 100 km/h.

Olen kaivannut jotta niin ”valppaat” kaupunginvaltuuston paikalliset edustajat Lammilta ja Tuuloksesta ottaisivat nämä apujohtajamme esitykset ”kansan ruodittavaksi” mutta mitään ei tapahdu.

Syksyllä oikein järjestettiin Turvan talolla Lammilla tilaisuus missä epäkohtia voisi tuoda esiin. Paikalla olleet immeiset ja valtuutetut sentään ”löysivät” yhden korjattavan asian. Osan pikavuoroista siirryttyä ajamaan taantuvan Lammi kk ohi esitettiin pysäkkikatoksia 12 tien varteen. Sekin asia tuli kuntoon kun paikalla ollut Marjatta Rahkio lupasi ne tehdä talkoilla. Täällä ilmeisesti ollaan ”vieraskoreita” kun saadaan herrat kaupungista tänne. Valitettavasti se ei vie asioita eteenpäin.

Lammilta poistuu viimeinen ”suora yhteys” Kelaan vuodenvaihteessa kun yhteistoiminta-piste eli Lammin kirjasto ei ole enää Kelan toimipiste.

Paikallis-edustajia se ei millääntapaa häiritse.

Ensi keväänä on eduskuntavaalit ja apujohtajamme pyrkii myös sinne. Olisihan se tavaton voitto HML:lle jos hän sinne pääsisi. Yksi kanto avoimuuden kaskesta olisi poissa. Mutta ”suo” siellä ”vetelä” täällä. Eduskuntaan päästyään hän varmaan ajaisi ehdottamiaan ”kymppi-tien korjauksia”.

Koita ny tässä ymmärtää äänestääkkö vai ei!

15 kommenttia artikkeliin “Eipä tätä uskoisi erkkikään!”
  1. avatar riitta.nyqvist sanoo:

    Moro Eki!
    Kyllä tätä blogia on odotettu, saadaan tänne isolle kirkolle ehtaa,
    rohkeaa, lammilaista näkökulmaa.
    Se jäi hieman vaivaamaan, jotta pohditko,
    äänestääkkö apujohtajaa, vai ei?
    Oletan äänimäärän jäävän hänen kohdallaan ni niukaksi,
    ettei sillä pääsisi edes Janakkalan kirkkovaltuustoon.
    Ps. Tallinnassa ovat kokeilleet ilmaista joukkoliikennettä,
    väkimäärä on lisääntynyt, samoin veronmaksajat.
    Kannattaisi kokeilla meilläkin.
    Riitta

  2. avatar Erkki Strömberg sanoo:

    Riitta Hyvä!

    Harkitsimpa oikein todella, mutta vain siksi jotta hänet saataisiin pois kaupunkimme asioita sotkemasta.
    Kuten eräs kaupungin hallituksen jäsen on hänestä todennut: ”Olisi parempi jos työhuoneen avaimet kännykkä ja työsuhde-auto otettaisiin pois ja palkka maksettaisiin kotiin, tulisi kaupungille halvemmaksi ja edullisemmaksi”.

    Mutta kuten kerroit, eihän häntä äänestä ”omatkaan”, kuten kaupunginjohtajan valinnassa nähtiin. Hänet ehdolle astettiin eikä yhtään ääntä valtuustossa saanut. Kukas tosiaan sellasta eduskuntaan, ei sitten erkkikään!

  3. avatar Seppo Rehunen sanoo:

    Hyvä Erkki

    Onnittelut omasta blogista ja avauksen tärkeästä kannanotosta kymppitien surkeuteen! Saat isot sympatiapisteet.

    Ajoin muutama vuosi sitten yli kaksi vuotta työmatkaa Hämeenlinnasta Lahteen. Tiepätkä Idänpäästä Tuuloseen tuli surkeudessaan tutuksi. Tuskaa lisäsi se, että mennen tullen silmiin paistoivat joko aurinko tai vastaantulevien autojen valot. Kapea ja pimeä tie sekä suuret liikennemäärät ovat huono yhdistelmä!

    Kymppitie ansaitsee perusteellisen kunnostuksen: valaistuksen, ohituskaistoja, kevyen liikenteen väylän vähintään Eteläisiin.

  4. avatar riitta.nyqvist sanoo:

    Veikkaanpa Eki, että varmat Kokoomuksen läpimenijät tulevat vain Vorssasta,
    Sanni Grahn-Laasonen, pottupitäjästä Timo Heinonen.
    Eikä hyvältä näytä nuppiluku demarienkaan leirissä.
    Verkkouutisten mukaan Sakon duunareita uhkaa satojen työpaikkojen menetys.
    Beretta saattaa siirtää tuotannon Riihimäeltä Italiaan,
    demarien byrokratia-pilkun viilaamisen vuoksi.
    Tästä saamattomuudesta ja hymypoika-patsaan toivosta,
    voivat sakolaiset ”kiittää,”
    sekä paikallisia demari-kansanedustajia,
    että ko. puolueen ministeriä.
    Ps. Sä voit Eki keväällä puhua kymppitien puolesta vaaliteltoilla.
    Tsekkaat sitten ja kerrot blogissasi,
    kuka teki, eikä vain lupaa.
    Riitta

  5. avatar Antti Sulonen sanoo:

    Henkilö, joka valittaa kymppitiestä, ei ehkä ymmärrä, että kyseessä on niin sanottu korvien välinen vika.

    Kymppitie vetää Tuuloksen ja Hämeenlinnan välillä liikennemääriin nähden riittävän hyvin ja joustavasti. Mikäli jollain on vaikeuksia pysyä kyseisessä liikenteessä, syy ei suinkaan ole tiessä.

    Kakarat, kun saavat kaiken valmiina ei heille riitä mikään.

  6. avatar Antti Sulonen sanoo:

    Edelliseen lisäten, Tampereen eteläpuolisesta rekkaliikenteestä murto-osa käyttää kyseistä tien pätkää.

  7. avatar Lauri Kivimäki sanoo:

    Tämä sama keskusteluhan käytiin viime vuonna. Antti Sulonen taitaa olla Isosuon kanssa ainoa henkilö, jonka mielestä Tuulonen-Hämeenlinna tieosuudelle ei tarvitse tehdä mitään. Tai, että tieluokitusta voidan jopa alentaa. Olen kyllä huomannut että liikenteessä on henkilöitä, jotka eivät huomaa muuta liikennettä ja he todella vaarantavat muiden turvallisuuden.

  8. avatar Antti Sulonen sanoo:

    Viime vuonna en ole tähän keskusteluun osallistunut. En ymmärrä, että vaarantaisin muiden turvallisuuden, tai olisin huomioimatta muuta liikennettä, pitäessäni turhana ruikutuksena kymppitietä välillä Tuulonen Hämeenlinna keskustaajama.

    Missä Lauri Kivinen on kaiken kattavan tutkimuksensa suorittanut kyseisestä tieosuudesta, tai sen käyttäjistä?
    Sellainen kuvitelma minulla on, että Lauri Kivinen ei ole kyselyssään tuonut esille maksajaa. Tuollaisessa tutkimuksessa pitäisi myös vastaajille kertoa, että leventäessämme ja valaistessamme kymppitietä välillä Tuulonen Hämeenlinna joudumme nostamaan ajoneuvoveroa, tai käyttöveroa, mahdolliseti jopa rakentamaan yhden ydinvoimalan lisäksi. Uskoisin siinä tapauksessa löytyvän kolmannenkin henkilön, jonka mielestä kymppitie vetää nykyisen liikenteen.

    Mikäli Lammia hiukan tuntee, löytyy Lammilta niin kuin Hämeenlinnastakin paljon tieosuuksia, jotka vaatisivat korjausta ennen Tuulonen-Hämeenlinna tieosuutta.

  9. avatar riitta.nyqvist sanoo:

    Moro!
    Ei siihen tutkimuksia tarvita, todetaan vaan perstuntumalla ja matkustamalla silmätkin auki
    eri puolilla Suomea, tiestömme ovat huonommassa kunnossa,
    kuin Itä-naapurissa.
    Rahat on vaan loppu, verovaroja kun on kaksin käsin kaadettu
    miljarditolkulla EU-maiden ”pelastus”-operaatioihin.
    Kiitos vieraskorean hallituksemme, joka odottelee kieli pitkällä,
    jotta ko. avokätisyys palkittaisiin jonninjoutavilla palleilla Bryssässä.
    Tiestömme kunnossapito on osa turvallisuutta,
    – ennalta ehkäisevää myös kymppitien osuudella.
    Riitta

  10. avatar Seppo sanoo:

    *Tämmöstä tää sitten on*; – nyt tällä lauhalla lumisateella vedetään tielle ensin rutosti suolaa niin että se tie muuttuu sellaiseksi ruskeaksi sohjoksi ja on tosi vaarallista kun auton pyörä nousee siihen kymmenen sentin sohjon päälle. Turvallisuuden vuoksi ensin pitää kunnolla aurata ja sitten jos tarvii niin suolaa.

  11. avatar Lauri Kivimäki sanoo:

    Antti Suloselle. En vissiin ole väittänyt, että olisitte osallistunut aiempaan kirjoitteluun. Totesin vain, että on kaksi henkilöä, joiden mielestä ko tieosuuden luokitus on ainakin kahden henkilön mielestä kohdallaan, jollei jopa liian hyvä. En itse ole ajanut tieosuutta suh säännöllisesti kuin viisi vuotta. Puolisoni kulki päivittäin 3,5 vuotta kertoen jatkuvista vaaratilanteista. Onneksi mitään vakavampaa ei ole tapahtunut, toivottavasti ei tapahdukaan. Uhreja vaatinut liikenneonnettomuushan yleensä saa päättäjiin (poliitikkoihin) ”vipinää”.

  12. avatar Lauri Kivimäki sanoo:

    Niin siitä rahoituksesta. Valtion niukkojen tiemäärärahojen jakoonhan eivät voi vaikuttaa kuin poliitikkot. Paikallisten en ole havainnut olleen asiassa kovin aktiivisia. Sen myönnän, että Hämeenlinnan ympäristössä on kunnoltaan paljon huonompia teitä kuin Tuulonen-Hämeenlinna väli. Ajattelen näkemäni perusteella puhtaasti turvallisuutta. Ajonopeudellakaan ei ole väliä. Voin suunnata Lahteen. Ja eläkeläisenä ajella ”turvallista” mittarialinopeutta.

  13. avatar Antti Sulonen sanoo:

    Lauri Kiviselle, en ole väittänyt, että olisit väittänyt osallistuneeni viime vuotiseen kirjoitteluun.

    Mitä sitten totesit, sanatarkasti: ”Antti Sulonen taitaa olla Isosuon kanssa ainoa henkilö, jonka mielestä Tuulonen-Hämeenlinna tieosuudelle ei tarvitse tehdä mitään.”

    Mitä sitten jatkossa toteat:: ”Totesin vain, että on kaksi henkilöä, joiden mielestä ko tieosuuden luokitus on ainakin kahden henkilön mielestä kohdallaan, jollei jopa liian hyvä.”

    Käsittääkseni olet lieventänyt käsitystäsi, ensin puhut vain kahdesta henkilöstä ja jatkossa ainakin kahdesta henkilöstä.

    Kyseisen tien luokituksesta en ole puhunut yhtään mitään, mutta se vetää nykyisen liikenteen nykyisillä nopeusrajoituksilla riittävän hyvin. Vakavia onnettomuuksia tuollakin tieosuudella on tapahtunut, kuten myös Lahteen ja Tampereen suuntiin menevillä tieosuuksilla. Viime vuosina taitaa muuten 10-tiellä tapahtuneet vakavat onnettomuudet sijoittua Hämeenlinna-Renko välille, se on siis oletukseni.

    Mikäli pyydät vaimoasi ajkamaan 3,5 vuotta Lammilta Lahteen, vaimosi kertoo sinulle jatkuvista vaaratilanteista liikenteessä. Itse olen ainakin vaaratilanteita silläkin tieosuudella huomannut. Eläkeläisenä ajelen muuten hiukan mittariylinopeutta, ”juoksevan” liikenteen mukana. Edellä ajavan rekisterinumero ei minua kiinnosta.

  14. avatar riitta.nyqvist sanoo:

    Terve Lauri!
    Kansanedustaja Soukola kirjoittaa viimeisimmässä blogissaan
    ”Arolammin liittymä valtatie 3:lle Riihimäelle oli työvoitto.
    Asiaa piti perustella kolmelle liikenneministerille.”
    Soukola on osoittanut aktiivisuutta liikenteen turvallisuuden puolesta.
    Aktiviteettia voi tietty politiikassa
    harjoittaa myös kielteisellä tavalla Arkadiassa.
    Tästä on kouluesimerkkinä ministeri Räsänen, joka kaudellaan
    lopetti Hämeestä mekittävän paljon työpaikkoja.
    Riitta

  15. avatar Erkki Strömberg sanoo:

    Arvoisat kommentoijat!

    Onpas ihan kiitettävästi poikinut kommentteja näin ekakertalaiselle, ”tupauunolle”!
    Kymppitie lienee 70-luvun rakenteita, tuskin paljoakaan sen jälkeen peruskorjattu. Varmaan rakennettu sen ajan vaatimusten ja liikennemäärän mukaan. Samoin myös painorajojen.
    Jos jossain on viisaasti päätetty nyt siihen lisätä ohituskaistoja jotta työmatkaliikenne ei niin paljoa hidastelisi suuren rekkamäärän vuoksi on se ihan hyvä. Ohituskaistathan yleensä tehdään ylämäkeen juuri em syystä.

    Jos luokitusta pudotettaisiin ja nopeuutta alennetaan se johtaisi samaan tilanteeseen kuin ns Kataloisten tiellä Lammilta Turenkiin. Siellä on nyt koko matkan 70 km/h ja ei se sen turvallisemmaksi ole muuttunut.
    Tällaistahan juuri Isosuo esitti Hä-San jutussaan. Hän siis kulkee vastavirtaan muun yleisen mielipiteen ja tiesuunnittelijoiden kanssa. Suunnitelmahan on 10-tielle tehty, rahoitus puuttuu, kiitos paikallispolitikkojen.

    Suomessa kerätään valtavasti autojen avulla veroja ja maksuja valtiolle. Niistä vai pieni osa ohjautuu teiden kunnostukseen ja rakentamiseen. Samoin kuin alkoholiverosta suurin osa menee muuhun kuin alkoholihaittojen korjaamiseen. Tien korjaaminen ei nosta mitään maksuja, se on vain meidän eduskunnan päätös jotta se annetaan vaikka kreikkalaisille lahjaksi ennen kuin meittin teihin.

    Kävin vaimoni kanssa pari kevättä sitten Kyproksella. Saarelle oli rakennettu valtavan iso moottoritie, osin se oli vielä rakenteilla mutta liinennöitävissä. Liikennettä kuminkaan ei ollut ja kysyin paikalliselta oppaalta miksi olimme miltei ainoat kyseisellä tiellä. Hän vastasi: Tää rakennettiin EU:n rahoilla, ei tätä tarvita mutta kun rahat saatiin se tehtiin työllisyyden nimissä. Tänne mahtuu kaikki saaren autot yhtäaikaa ja tilaa jää vielä. Yhden kiitollisen käyttäjäryhmän hän tielle mainitsi: Naton amerikkalaiset sotilaat pääsee suoraan tukikohdastaan siviililentokentälle lomamatkoillaan kotimaahan. Siinä taisi olla syy tien tekoon. Ja sekin ollaan oltu rahoittamassa me suomalaiset, ollaanhan päinvastoin kuin liittymäkiimassa väitettiin nettomaksajia eli ei saada sieltä sitä mitä maksetaan.

    Mitä surkeampi on 10-tien kunto sitä enemmän lammilaiset suuntaavat ostos-huvi yms matkansa Lahteen.

    Miten saamme tämä tosiasia mahtumaan apujohtaja Isosuon pieneen kalloon?

Jätä kommentti

css.php